Fontos Tudnivalók

 

A szálláshely-szolgáltatás igénybevételének új feltétele:

Az igénybe vevő a személyazonosító okmányát bemutassa a szálláshely-szolgáltatónak annak érdekében, hogy annak adatait a VIZA rendszerben rögzíteni lehessen.

A jogszabály alapján az okmány bemutatásának hiányában a szolgáltató a szálláshely-szolgáltatást megtagadja. A VIZA rendszerbe adatok továbbítására a szálláshely-szolgáltató 2021. szeptember 1. napjától köteles.

 

A szálláshely-szolgáltatót törvény kötelezi arra, hogy a vendég érkezésekor a vendég személyi azonosításra alkalmas fényképes okmányán lévő adatokat okmányolvasóval a szálláshelykezelő szoftverében rögzítse. A vendéget a személyazonosító igazolvány kiadása és az egységes arcképmás- és aláírás-felvételezés szabályairól 414/2015. (XII. 23.) Korm. rendelet kötelezi arra, hogy okmányát bemutassa a szálláshely-szolgáltatónak.

Előírás, hogy minden állampolgárnak születéstől fogva rendelkeznie kell legalább egy érvényes személyazonosításra alkalmas okmánnyal (tehát személyazonosító igazolvánnyal, kártya formátumú vezetői engedéllyel vagy útlevéllel).

A jogszabály nem tesz különbséget életkor alapján a vendégek okmánybemutatási kötelezettségére vonatkozóan. Ezért minden vendég azonosítására be kell mutatni a fényképes okmányt érkezéskor. A személyi igazolvány igénylése gyermekek számára nincs életkorhoz kötve. Amennyiben Ön vagy az Önnel együtt utazók (gyerekek) az utazás megkezdésekor nem rendelkeznének érvényes személyazonosító okmánnyal, javasoljuk, megfelelő időben tekintsék át a magyar személyazonosító okmányok kiadása, cseréje, pótlása feltételeit a Kormányablakok információs oldalán, és tegyék meg a szükséges intézkedéseket annak érdekében, hogy a szálláshelyre érkezéskor minden utazó érvényes személyazonosító okmánnyal rendelkezzen:

  • Állandó személyazonosító igazolvány kiadása iránti kérelem
  • Állandó személyazonosító igazolvány cseréje, pótlása iránti kérelem
  • Magánútlevél kiadása, cseréje iránti kérelem

 

A 235/2019 (X.15) Kormányrendelet nem tesz különbséget vendég és vendég között. Minden esetben, ha az NTAK regisztrált szálláshelyein vesz igénybe valaki szálláshely-szolgáltatást, akkor az érkeztetésekor abban az esetben is, okmányolvasót kell használni, ha csak napközbeni (pár órás) használatra veszi igénybe a szállást.

 

Amennyiben szállásfoglalás esetén az előleg kifizetése megtörtént, de a szálláshelyre történő bejelentkezéskor a vendég nem rendelkezik a személyazonosító okmánnyal, ez esetben a szálláshely elfoglalása nem lehetséges! Az előleg visszatérítésére nincs lehetőség!